ضعف تبليغات هنرهاي سنتي را به فراموشي سپرده است

هادي کياني هنرمند اصفهاني در گفتگو با ميراث آريا(chtn)، اظهار داشت: کاشي‌هايي که با شابلون چاپ شده‌اند بازار کاشي‌هاي هفت رنگ را کساد کرده‌اند.

اين هنرمند طراح کاشي‌هاي هفت رنگ افزود: کاشي‌هاي چاپي جزء هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي محسوب نمي‌شود.

وي با اشاره به قدمت طولاني اين هنر در اصفهان گفت: در گذشته کارگاه‌هاي توليد کاشي را در نواحي که خاک مناسب بود مي‌‌ساختند و کاشي هفت رنگ را در نيز در همان مکان توليد مي‌کردند.

اين صنعتگر افزود: امروزه کاشي‌ها در کارخانه توليد و سپس براي رنگ آميزي و طراحي به کارگاه‌ها منتقل مي‌شوند.

کياني با بيان اينکه در گذشته در طراحي اين نوع کاشي از هفت رنگ استفاده مي‌شد،‌ تصريح کرد: رنگ‌هاي لاجوردي، فيروزه‌اي، زرد، ليمويي، قرمز، سبز و مشکي هفت رنگ اصلي هستند و اخيراً رنگ‌هاي ديگري مانند کرم به اين هفت رنگ اضافه شده است.

وي با تأکيد بر کيفيت کاشي‌هاي کارخانه‌اي ادامه داد: اين کاشي‌ها نسبت به کاشي‌هاي سنتي ماندگاري و شفافيت بيشتري دارند.

اين هنرمند اصفهاني با تأکيد بر کمبود تبليغات و اطلاع رساني در مورد اين هنر سنتي اضافه کرد: با وجود اينکه اين محصولات کاربردهاي بسياري از قبيل کاشي کاري مساجد و تابلو‌هاي تبليغاتي دارند، تبليغات در اين زمينه بسيار ضعيف است.

کياني در خصوص صادرات اين کاشي‌ها خاطر نشان کرد: کاشي‌هاي هفت رنگ در کشورهايي چون عراق، عربستان، امارات، عمان، تونس و مصر بازار خوبي دارند./111

انتهای پیام/

کد خبر 138806042